søndag 12. oktober 2008

Pappa kom hem




På fredag dro vi ned til Langesund for å tilbringe helgen hos mamma. Jeg, Niels og alle barna.
Det hadde vært noen harde dager og vi var vel klar for en "pause". Litt avlastning fra barnemas og kjas, rett og slett.
Mamma er utrolig snill og god med både oss og ungene, så vi fikk endelig sovet ut litt, både lørdag og søndag.

Som du kanskje husker fra jeg var liten har jeg alltid sunget på bilturer. Det roer "nervene" mine å gjøre det, av en eller annen grunn. Jeg blir i alle fall ikke like fokusert på å følge med på trafikken, mens jeg ser fare hvor enn jeg titter.
En sang som plutselig poppet opp i hodet mitt var Taubes "Pappa kom hem".
Og da begynte tankene å løpe løpsk med meg.

Jeg husker da jeg var liten og pleide å synge denne sangen sammen med mamma, mens vi ventet på at du skulle komme hjem fra jobb.
Jeg satt på kjøkkenbenken, mamma lagde middag, og vi sang.

Pappa kom hem!
För jag längtar efter dej
Kom innan sommarn är slut
lilla pappa
Åskan har gått
Och om kvällen blir det mörkt
Stjärnorna syns nu på himlen igen

Allt jag vill ha är ett halsband av korall
Ingenting annat det kostar för mycket
På våran tomt är det nu så mycket bär
Och fullt med ungar
Har fåglarna där

Detta har jag skrivit nästan bara själv
Och jag ska börja i skolan till hösten
Pappa kom hem
Jag vet något som du får
Nu slutar brevet
Från din
Elinor

Sårt, vondt, klump i magen, oversvømte øyne. Hver eneste gang jeg synger denne sangen. Og jeg har sunget den ofte for Mattias de siste 7 årene. Det er og blir det samme, og hver gang må jeg kvele gråten. Nå mer enn noensinne. Enkelte ting er evige, pappa.
Du er savnet.

Ingen kommentarer: